S’Italia serbit a sa Sardigna? Comente si che colat de sa crisi mudande passu in su tratamentu istituzionale tra Sardigna e Italia. Nicolò Migheli.

Sa die de sa Sardigna 2013. Sas chimbe preguntas, a nois!

L’Italia serve alla Sardegna? In che misura il superamento della crisi passa da un deciso cambio dei rapporti istituzionali, tra Sardegna e Stato italiano.

S’Italia serbit a sa Sardigna? Comente si che colat de sa crisi mudande passu in su tratamentu istituzionale tra Sardigna e Italia.

Nicolò Migheli.

S’atera die pro amaniare su guvernu nou, su presidente Napolitano ha mutidu sos  de sas minorias linguisticas. Tirolesos e valdostanos ibbia. Su Paridu Democraticu  sudirolese, bilingue perfetu, est in tratamenta pro una relazione confederale cun su PD italianu. Duas novas chi a solas contant de ateras convintziones, francu sos acordos internatzionales. S’Italia serbit a sa Sardigna? Provamus a bortulare sa pregunta. Sa Sardigna serbit a s’Italia? Pro comente narant in su Nord, nono. S’isula nostra enit bivida comente una terra chi dipendent de sos finantziamentos issoro, comente ambisues de sas siendas de issos. Un’idea chi in custos annos s’est afortizada cun s’obera de cales “poteri forti” chi tiant cherrer chi onzi autonomia ch’esserat isparessida. Su segretariu de sa Cisl narat chi s’autonomia sarda e cussa siciliana che cheriant frantas. Est tempus de unu nou tzentralismu. A sos ogos de sos Italianos sa Sardigna enit ida comente unu imbàru? Tiat parrer chi emo, ma si cras su Cunsizu Regionale, tiat a proclamare s’indipendèntzia pro contu sou, no est chi s’Italia nos tiat lassare liberos de leare su caminu nostru. Cussu ca sa Sardigna italiana cumbenit, e comente lis cumbenit… Su tratamentu tra logos diferentes in d’una natzione, no sunt fatos solu de compudas de ragionieris, sunt ateras sas cosas chi los amaniant. Pro cumintzare, sa chistione geo-strategica, chi est sa prus trascurada in sas discussione nostras. Sa sardigna est in d’una lacana tra Europa e nord de s’Africa islamizadu, ue su salafismu si presentat o benit presentadu comente iradu contra s’Occidente. S’isula nostra cun sas bases militares chi bi sunt, est su logu prus avantzadu de una lite chi in sos annos benidores podet èssere mala meda. Senza contare cust’urtima cosa, sas bases militares sunt una intrada pertzisa pro s’Istadu. Si narat chi su poligono de Quirra benzat dadu a sos clientes istranzos pro una pisione de unu milione de euros a sa die. Decimo, chi est una base de aeroplanos, fortzis, fintzas de prus. Teulada est su solu logu de Europa Occidentale ue si podent usare bombas de gherra. Conditziones chi in s’Italia continentale sunt brevadas e solu in carchi giassu de sa Sicilia est possibile. In sos urtimos sessant’annos, agabadas sas minieras, s’isula nostra est istada su logu menzus pro fraigare fabricas inquinantes. Una industrialitzazione chi at lassadu ruinas, fintzas in s’animu de sa zente, e si est dimustrada sa faina pertzisa pro che tragare a su Nord su dinare chi serbiat a su contivizu de s’isula. Oe sa Sardigna est unu logu cun terrinos meda e zente paga. Logos chi podent èssere isfrutados, cun s’agricoltura, s’energia eolica e su fotovoltaico. Si pois benit agatadu su gas, s’interesse de s’Italia tiat crescher de prus. Ma no est solu de fatores produtivos e fisicos chi si tratat. Bi est fintzas sa zente. Sa Sardigna de s’unidade italiana in pois si est semper dimustrada pro s’istadu una sienda de pessonale calificadu, mescamente pro sordadare. Sos sardos sunt istados, casi semper, fideles a cale si siat guvernu e cale si siat impreu militare. Oe, prus che mai, sos soldados sardos sunt peri su mundu. Sa sotziologhia militare narat chi semus una de sas urtimas etnias ghererras chi sunt abarradas in s’Europa Occidentale. No isco si de custu est unu bantidu, ma gasi est. No lu tepo torrare a narrere, est nodidu bastante, chi sos sardos, pro more de sa continuidade istituzionale tra su Rennu de Sardigna e s’Italia unida si sentint protoitalianos, antzis iperitalianos comente pagos. Una realidade sotziale e economica chi afortizat s’idea chi no solu s’Italia tenzat bisonzu de sa Sardigna, e a su matessi tempus chi sa Sardigna tenzat bisonzu de s’Italia. Sena sa cale s’isula nostra si idet comente chi no esistat. Si idet perdida sena contare nudda. Sena tener contu chi est giai perdida e sena importu perunu. Custu est sa resurtada de una operazione culturale fine, unu soft power dadu de s’italianizatzione de sa classe dirigente, de su che aer frantu sa limba sarda de onzi usu ufitziale, de su de no riconnoscher sos sardos comente natzione a banna. Una realidade chi issos pro primos ant atzetadu, a su contrariu de unos cales italianos chi una diferentzia sun dispostos a la riconnoscher, mancaris no semper pro bonu. Comente naraiat Boreddu Cubeddu, est sa mancantzia de una classe dirigente chi creat in issa, consapevole de èssere s’ala de anantis de un popolu diferente. Una conditzione chi agravat su malessere nostru, sa dipendentzia sicologica, sotziale e culturale, prima chi economica. No paret beru, ma su superamentu de sa crisi de custos tempos passat in cue. Nos tepimus ponner sa pregunta, s’interesse nazionale nostru est su matessi de cussu italianu? Sa riposta, cale si siat, pertocat su ruolu militare chi tenet sa terra nostra in su Mediterraneu. Su costu chi pagamus, podet èssere zustu comente italianos, ma lu est su matessi in cantu sardos? Sa matessi pregunta non la tempimus ponner pro onzi initziativa economica fatta in logu nostru de impresarios chi sardos no sunt. No bastat chi batant traballu. Est de tempus meda chi custos aprofitadores si che leant su ranu e nos lassant sa paza. Bastat s’ispetzialidade pro dare valore a s’autonomia? Cantu depet durare sa paga de s’Italia pro sos mortos de una gherra de chent’annos fatos? Si no fumis acrarados chi s’ Istatuto podet èssere cantzelladu (cun leze costituzionale) ma si podet fagher- Bonanni narat solu su chi pentzat unu tzertu clima culturale- tepimis poner in essere “contromisure” chi no solu obient cale siat atacu a s’Istatuto, ma tepimus ispingher sa lacana de s’autonomia cara a s’autodeterminatzione. Cara s’indipendèntzia, naro deo, ca custu est su chi pentzo. Ma si tiat a èssere solu s’autonomia, una autonomia chi barzat, bi at seberas chi tocat de fagher oe. Comente sa sardizatzione no solu de totu sos partidos, ma de totus cussas organitzatziones (i corpi intermedi) comente sindacados e sotzios professionales. Custos, si cherent podiant andare a si assotziare, in d’una relazione confederale, cun cussos italianos. Prima però tiant teper passare pro Bruxelles, pro si fagher atzetare de sos sotzios frades. In custa manera mudat su rapportu cun sos italianos. Sos sotzios nostros no tiant a èssere prus dipendentes de Roma. Unu tratamentu de iguales, comente est giai oe in Sud Tirolo e in Valle D’Aosta. A su matessi tempus comente prima cosa ponner in èssere s’Istatuto, cun su fraigu de “l’Agenzia delle Entrate”, bortande su rapportu cun s’istadu. Nois no regollimus su chi nos tocat e s’ateru lu damus a Roma. Custu tiat a èssere una manera de ponner in èssere unu mudamentu culturale, prima che economicu. Una chistione de responsabilidade, chi che segat sas cambas a sas lamentellas antigas nostras. Truncat sos “alibi,” su de si che l’iscuder de pala in coddu tra Roma e Casteddu. Tiat a èssere su primu passu pro otenner su chi nos pertocat. No at a essere fatzile, bi at a essere parte contraria in Casteddu e a Roma. Ma no nde podimus fagher falta, si che cherimus essire de custa crisi chi est culturale, de isperas, prima chi economica. Torrande a sa pregunta de comintzu. S’Italia serbit a sa Sardigna? A sa Sardigna nono, a medas sardo emo. Est s’alibi de sas faltas de issoro. Bos torro Gratziàs.

L’altro giorno nelle consultazioni per la formazione del nuovo governo, il Presidente Napolitano ha ricevuto i rappresentanti della minoranze linguistiche. Solo sudtirolesi e valdostani. Il Partito Democratico sudtirolese, bilingue perfetto, sta trattando un rapporto di tipo confederale con il PD. Due notizie che da sole raccontano di ben altre consapevolezze al netto degli accordi internazionali. L’Italia serve alla Sardegna? Proviamo a rovesciare la domanda. La Sardegna serve all’Italia? Secondo una certa vulgata nordista no. La nostra isola viene vissuta come terra che dipende dai loro finanziamenti, come sanguisuga delle loro risorse. Tale concezione si è poi rafforzata in questi anni con l’opera di certi poteri forti che vorrebbero l’eliminazione di qualsiasi specialità vista come spreco. Lo stesso segretario della Cisl dichiara che l’autonomia sarda e quella siciliana andrebbero abolite. Un neo centralismo si affaccia prepotentemente. Agli occhi italiani quindi la Sardegna come peso? Parrebbe di sì, ma se domani il Consiglio Regionale promulgasse in maniera unilaterale l’indipendenza non è che ci lascerebbero andare così. Perché la Sardegna italiana conviene e come. I rapporti interni alle varie parti di un paese non sono ragioneristici, sono altri i fattori che li determinano. Il primo, forse il più trascurato nei dibattiti nostri è quello geo-strategico. La Sardegna è nella linea di faglia tra Europa e nord Africa islamizzato in cui il salafismo si presenta o viene recepito come aggressivo nei confronti dell’Occidente. La nostra isola con le sue basi militari è il punto avanzato di un confronto che nei prossimi anni può diventare critico. A prescindere da questo aspetto, la presenza di centri di addestramento militare è una entrata certa per le finanze dello Stato. Il poligono del Salto di Quirra si dice venga affittato ai clienti esteri alla cifra di un milione di euro al giorno, probabilmente Decimo per l’addestramento aereo anche di più. Teulada è l’unico poligono dell’Europa occidentale dove si possa utilizzare munizionamento operativo. Condizioni che non sono ripetibili nel continente italiano e in parte solo in Sicilia. Negli ultimi sessant’anni, finito lo sfruttamento minerario, l’isola si è dimostrata il luogo ideale per impiantare imprese di base molto inquinanti. Una industrializzazione che ha noi ha lasciato solo rovine materiali, spesso anche umane, e si è dimostrata uno strumento perfetto per il trasferimento a nord dei fondi stanziati per lo sviluppo dell’isola. Oggi la Sardegna resta un luogo vasto con pochi abitanti, territori che possono essere sfruttati sia dal punto di vista agricolo che energetico con l’eolico e il fotovoltaico. Se poi venissero trovati giacimenti di gas, l’interesse dell’Italia accrescerebbe ulteriormente. Non sono solo i fatti fisici e produttivi. C’è anche il fattore umano. La Sardegna da l’Unità in poi si è sempre dimostrata una fonte di personale qualificato per lo stato italiano, specie in ambito militare. I sardi si sono, quasi sempre, dimostrati fedeli a qualsiasi governo, hanno seguito ogni avventura militare fosse loro proposta. Oggi più che mai soldati sardi fanno parte di ogni missione. La sociologia militare ci identifica come una delle poche etnie combattenti rimaste in Europa occidentale. Non so se questo possa essere motivo di vanto ma tant’è. Non lo debbo ripetere qui, ma è abbastanza noto che i sardi, in virtù della continuità istituzionale tra il Regno di Sardegna e l’Italia unita, si sentano i proto italiani, anzi iperitaliani come pochi. Una realtà sociale ed economica che rafforza l’Idea che non solo l’Italia abbia bisogno della Sardegna e, nello stesso tempo, che la Sardegna abbia bisogno dell’Italia. Senza la quale quest’ultima non è. Si vede persa è irrilevante. Senza tenere conto che oggi è già persa e irrilevante. Questo è senza dubbio il frutto di una operazione culturale e coloniale, sofisticata, un soft power rappresentato dall’italianizzazione delle classi dirigenti, dall’espulsione della lingua sarda da contesti di ufficialità, dal non riconoscimento dei sardi come nazione distinta. Realtà introiettata in primis dai sardi stessi, mentre alcuni italiani, non sempre con accenti positivi, una certa differenza sono disposti a riconoscercela. Come diceva Salvatore Cubeddu, è la mancanza di una nostra classe dirigente consapevole di sé e di rappresentare un popolo differente, che perpetua ed aggrava il nostro malessere e la nostra dipendenza, psicologica, sociale e culturale, prima che economica. Eppure il superamento della nostra crisi attuale passa per questi punti. Ci dovremmo porre la domanda, l’interesse nazionale nostro coincide con quello Italiano? La risposta, qualsiasi essa sia, investe prima di tutto il ruolo che ha il nostro territorio come piattaforma militare nel Mediterraneo. I costi che noi paghiamo, sono giustificati come Italiani, ma lo sono in quanto Sardi? La stessa domanda dovremmo porcela per ogni iniziativa economica sulle nostre risorse fatta da imprese non sarde. Non basta l’unica considerazione, oggi abusata, quella del lavoro. Da troppo tempo ci lasciano un piatto di lenticchie contro i grandi profitti che varcano il mare senza neanche pagare le tasse qui.  E’ pensabile che la nostra “specialità” sia una condizione ancora valida per determinare la nostra autonomia? Quanto deve durare il risarcimento dell’Italia per i morti di una guerra di cento anni fa? Se noi fossimo consapevoli che lo Statuto che abbiamo può essere revocato (con legge costituzionale) ma può avvenire,- Bonanni  si limita ad intepretare un clima culturale diffuso- dovremmo agire subito per mettere in atto contro misure che non solo lo evitino ma ci spingano avanti nel percorso di autodeterminazione. Di Indipendenza, dico io, ma questa è una mia posizione personale. Se comunque fosse quella della sola autonomia, di autonomia efficace, certe scelte non potrebbero essere più procrastinabili. Come la “sardizzazione” non solo dei partiti politici di ogni orientamento, ma anche dei corpi intermedi quali sindacati e organizzazioni professionali e di categoria, che potrebbero, se lo volessero andare a rapporti confederali con quelli italiani. La strada però dovrebbe passare prima da Bruxelles per farsi accogliere prima dalle famiglie europee delle organizzazioni sorelle. In questo modo cambierebbe il rapporto con le formazioni italiane. Le nostre non sarebbero dipendenti da Roma, il rapporto sarebbe tra pari, così come oggi accade in Valle D’Aosta e in Sud Tirolo. Allo stesso tempo come primo atto istituzionale sarebbe quello di applicare lo Statuto esistente, con l’istituzione della Agenzia delle Entrate, ribaltando il rapporto con lo Stato, noi ci teniamo quando dobbiamo avere ed il resto lo rendiamo a Roma. Questa è un modo per provocare un cambiamento che ha una valenza culturale, prima che economica. E’ un atto che induce responsabilità, che taglia le nostre ataviche lamentazioni. Che ci da forza perché sappiamo di anno in anno su quanto contare. Soprattutto rompe gli alibi, lo scaricabarile continuo tra Roma e Cagliari. Sarebbe il primo passo per un trasferimento progressivo di competenze. Un processo che non sarà facile, che incontrerà resistenze sia a Roma che a Cagliari. Però è inevitabile se vogliamo uscire da questa crisi che è culturale, di speranze, prima che economica. Tornando alla domanda iniziale. L’Italia serve alla Sardegna? Alla Sardegna no, a molti sardi sì, è l’alibi delle loro mancanze. Grazie.

 

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    3 Comments to “S’Italia serbit a sa Sardigna? Comente si che colat de sa crisi mudande passu in su tratamentu istituzionale tra Sardigna e Italia. Nicolò Migheli.”

    1. By Stèvini Cherchi, 30 aprile 2013 @ 15:29

      Custu est su chi iap’ai nau deu po arrespundi a sa pregunta:

      Ia a bolli fueddai in crutzu de una chistioni chi mi spèddiat meda, chi tenit e ita fai cun sa chistioni de is arrelatas istitutzionalis intra Sardìnnia e Itàlia, e chi comentechisiat no est scapiada in totu de sa chistioni de su bilinguismu puru. No parit berus chi custas cosas ddas ia scritas deu etotu in su mesi-de-argiolas de su 2005 in su giassu de Sotziu Limba Sarda apustis de un’atòbiu po sa lìngua sarda chi si fut fatu insaras in sa Domu de su Studianti. Funt passaus giai ot’annus e sa bella est ca no est mudau nudda de su stadu anca seus e de su chi s’iat a depi fai.
      Insandus scriia ca si depiat “acotzai cun fortza una campànnia po s’arreforma de su statudu arregionali, chi pòngiat a su primu postu sa chistioni de sa soberania de s’Arregioni Sarda me is detziduras chi pigat, chi cuntratit cun su stadu italianu una forma de federadura bera, no un’autonomia frassa chi fintzas a oi no at portau a nudda”.
      A cussus tempus no creia meda a sa possibilidadi de s’indipendèntzia ca mi pariat anacronìstica, oi forsis apu cambiau unu pagheddu idea (podit abarrai sèmpiri una tenta in d-una bisura benidora “a lungo termine”), ma pensu sèmpiri sa pròpiu cosa: ca, chi su pòpulu sardu ddu pedit cun fortza e pruschetotu cun grandu unidadi, unu statudu chi stabilessat sa soberania de sa Sardìnnia po is chistionis prus de importu de sa polìtica cosa sua finsas abarrendi in su sètiu de un’arregioni autònoma a statudu spetziali, su stadu italianu no ndi potzat fai de mancu de dd’aprovai, mancai “obtorto collo”. Duncas po mei sa bia sinnada iat a depi essi sa de persighiri unu statudu nou, forti, meda adelantau, chi stabilessat chi sa Sardìnnia est una natzioni cun stòria, cultura e lìngua sua e duncas tenit su deretu de imperai ainas de autoguvernu mannas meda, ma sèmpiri abarrendi in su giassu istituzionali de su chi si podit fai aìnturu de sa lei de su stadu italianu.
      E comenti dd’iaus a depi fai insaras custu statudu nou? Cun d-un’Assemblea Costituenti comenti s’est nau e sustènniu bortas meda? A mei no mi parit una cosa intzertada. A parti ca, a su chi sciu, no est un’aina prevìdia de sa lei de dda podi fai, giai mi màginu un’eligidura a sufràgiu universali e a mollu proportzionali, chi iat a benni amarolla a ddu fai po podi arrapresentai totus (e figurai-sì su dinai chi nc’iat a bolli) e po tenni un’assemblea chi iat a abarrai annus e annus batallendi cun ideas diferentis e antzis a s’opostu s’una de s’àtera cun s’arriscu mannu de no ndi bogai càbudu perunu in bai-circa cantu tempus.
      Intamis nc’est una manera prus crutza meda e chi si podit dispediri de una cosa chi teneus giai: est sa Carta de Logu noa, chi su comitau “Firma per la tua Sardegna” at presentau giai a oi ses annus, chi dormit prena de prùini in calincunu cadàsciu de su Senau anca dd’iat presentada s’on. Massidda in su 2008, fata de una truma de studiaus de stòria e de deretu costitutzionali. Unu statudu forti, adelantau meda, chi narat intra àteru:
      Is printzìpius ordinadoris. Il popolo sardo, il territorio, l’ambiente, la lingua, la cultura della Sardegna costituiscono la Nazione sarda. In quanto Nazione, la Sardegna esercita il proprio autogoverno costituendosi in Regione autonoma speciale, in armonia con la Costituzione repubblicana.
      I poteri della Regione autonoma derivano dal popolo sardo.
      Il Sardo, al pari dell’Italiano, è lingua ufficiale nel territorio della Regione autonoma. La storia, la cultura e la lingua sarda sono materie obbligatorie di insegnamento nelle scuole di ogni ordine e grado dell’Isola.
      I rapporti fra la Regione autonoma e lo Stato centrale sono ispirati al principio della pari dignità istituzionale.
      Is cumpetèntzias. La Regione autonoma ha esclusiva competenza e potestà legislativa nelle materie di proprio interesse.
      La Regione non ha competenza in materia di:
      a) difesa militare del territorio dello Stato; b) moneta; c) amministrazione della giustizia; d) rapporti diplomatici con stati terzi.
      Aministratzioni, finantza e seguresa. La Regione ha una propria finanza. La Regione definisce il regime delle sue entrate fiscali, istituendo tributi propri e adottando quelli statali vigenti, esigibili nel territorio regionale. Alla Regione spettano le entrate fiscali derivanti da attività svolte in Sardegna da imprese non aventi sede legale e fiscale nell’Isola. D’intesa fra Regione e Stato è definita la quota degli introiti fiscali percepiti nel territorio regionale da trasferire allo Stato.
      Agoa funt inditadas àteras ainas po cumpensai is diseconomias chi nascint po nexi de s’insularidadi, est a nai is chistionis de sa zona franca, de sa continuidadi territoriali e tambeni arresursas de su Stadu a indennitzu de is serbidorias militaris. Finsas s’aministratzioni de s’òrdini pùbricu passat a s’Arregioni.
      Po dda serrai, si pregontaus: ita si-nd’est fatu de custa cosa? Nudda! No sciu poita, forsis ca teniat s’impèllida de su centru-dereta, giai ca fut firmau comenti a Comitau de Garantis de Artizzu, Farigu, Ladu, La Spisa, Randazzo e Vargiu, e sa manca no dd’at pigau in cunsideru po cussu? Su fatu est ca sa majoria de is sardus de custa cosa no nd’ant scìpiu e no ndi sciint nudda! E no s’agatat prus mancu in s’arretza, ca su giassu est sparèssiu! E insaras iat a abastai chi su Consillu Arregionali (su Consillu, no sa giunta! est a nai totu is partidus) imbestessit de sa chistioni ofitzialmenti totu is entis de logu, Provìntzias e Comunus e cumbidessit totu is assòtzius polìticus e culturalis a fai in dònnia bidda atòbius e dibatas po chi custu documentu potzat essi connotu de totus e si podessint arregolli is firmas de is tzitadinus e si podessint fai is delìberas de afillamentu de is Comunus. Chi una proposta aici adelantada lompessit agoa a su Consillu Arregionali cun d-una grandu aprovadura populari, una delìbera de su Consillu etotu, mancai apustis dibatas e curregiduras, iat a bessiri aici forti (e mancai de sutaponni a un’arreferendum populari) chi dd’iat a benni a traballu a su Stadu a si podi atriviri a no dd’arriciri amarolla, ca iat a arriscai diaderus de scadenai un’arreatzioni indipendentista finsas in sa genti normali chi indipendentista no est.
      E duncas po cungrui su discursu, a parri miu s’Arregioni Sarda tenit sa possibilidadi e is ainas po inghitzai un’àndala noa de soberania finsas abarrendi in su sètiu de sa Costitutzioni italiana; depit sceti sceberai de ddu bolli fai e circai po essi prus forti s’acotzu poderosu de su pòpulu: ca totus oramai ant cumprèndiu ca fait a stai mellus sceti sendi meris in domu nosta, e fait a essi no dipendentis de is chi si cumandant de foras, e mancai chena indipendèntzia statuali puru.
      Fortza paris!